Τρίτη 29 Μαρτίου 2016

Ταΰγετος 2014

ΤΑΥΓΕΤΟΣ

Πήρε το όνομά του από τη Ταϋγέτη, κόρη του Άτλαντα, ενώ η ψηλότερη κορφή του ονομαζόταν Ταλετός. Οι Μανιάτες όμως τον αποκαλούν Μακρυνό Ηλία. Κατά τον Νηφάκο: «Ταΰγετον τον έλεγαν οι παλαιοί Σπαρτιάτες και Μακρυνόν τον λέγουσιν Ηλίαν οι Μανιάτες». Από την Ανατολική Μάνη τμήμα της κορυφής του Ταϋγέτου δίνει την εικόνα κλειστού χεριού, γροθιάς, και τα πέντε αντερείσματα έδωσαν το όνομα Πενταδάκτυλος. Ο Ταΰγετος είναι ένα βουνό νέο σε ηλικία που ακόμη αναπτύσσεται, αφού ανέρχεται κάθε χρόνο κατά ένα εκατοστό, οπότε δεν ξέρουμε τι ανάστημα θα πάρει στους αιώνες και ποια γενιά μπορεί να τον δει ψηλότερο από άλλα βουνά.

Πιέστε εδώ... να δείτε το μικρό μας βίντεο στο Youtube. Επιλέξτε υψηλή ανάλυση HD 1080.

Το σαββατοκύριακο 15 και 16 Φεβρουαρίου 2014, ανηφορίσαμε στις πλαγιές του Ταΰγετου σε ανάμνηση της γνωριμίας μας με την Άννα, στο καταφύγιο, στις 16 Φεβρουαρίου 1980 σε ορειβατική εκδρομή του Πεζοπορικού Ομίλου Αθηνών (ΠΟΑ).

Ο καιρός πολύ καλός, ανοιξιάτικος. Πρώτη στάση στο πάνω χώρο στάθμευσης της βυζαντινής καστροπολιτείας του Μυστρά που είναι κοντά στο κάστρο. Πληρώσαμε εισιτήριο 5 ευρώ το άτομο. Η θέα από το κάστρο πανοραμική προς την γύρω περιοχή και τις χιονισμένες κορφές. Περπατήσαμε μέχρι το παλάτι των Παλαιολόγων. Επιστρέψαμε στ’ αυτοκίνητο, κατεβήκαμε στην κάτω είσοδο και με το ίδιο εισητήριο επισκεφτήκαμε την Μητρόπολη, το μουσείο και τον υπόλοιπο χώρο μέχρι το παλάτι.

Αφήσαμε το βυζαντινό μας ενδιαφέρον στον Μυστρά και ανηφορίσαμε με το τζιπ προς το χωριό Ταϋγέτη. Μετά το χωριό αρχίζει χωματόδρομος καλής βατότητας με λίγα τμήματα μέτριας βατότητας. Ωραία θέα στον βράχο με το κάστρο του Μυστρά, στον κάμπο, στις δασωμένες πλαγιές και στις χιονισμένες κορφές. Συναντήσαμε αρκετά βραχάκια μικρά και μεγάλα ατάκτως ερριμμένα αλλά περάσαμε χωρίς πρόβλημα. Λίγο πριν τα Περανταίικα όμως ο δρόμος ήταν κλειστός από 8-10 πεσμένα μικρά έλατα. Αν είμαστε περισσότεροι θα είχαμε ανοίξει τον δρόμο σε λιγότερο από μιά ώρα. Εμείς επιστρέψαμε Ταϋγέτη, Μυστρά και πιάσαμε τον χωματόδρομο πάνω από την Αναβρυτή. Ωραία η φιδίσια στενή ασφάλτινη ανάβαση με τη θέα προς τους πέτρινους όγκους και τον κάμπο μέχρι την συμπαθητική Αναβρυτή. Περάσαμε τη Σοχά, πατήσαμε παλιό αλλά μαλακό χιόνι πριν τη Βάρδα. Συναντήσαμε αρκετά τρεχούμενα νερά αλλά λίγη λάσπη. Περάσαμε μέσα από τον μικρό χείμαρο και βγήκαμε στην άσφαλτο στην πηγή Μαγγανιάρη. Ανεφοδιαστήκαμε με νερό, προσπεράσαμε τη διασταύρωση προς καταφύγιο, Κουμουστά και συνεχίσαμε στο στενό ασφαλτόδρομο προς Τόριζα.

Μείναμε στο ξενοδοχείο Ιλάειρα (****) στην Τόριζα σε όμορφο και μεγάλο (42τμ) δωμάτιο σουΐτα με σαλόνι, τζάκι, κουζίνα, υπερυψωμένο χώρο με διπλό κρεβάτι, μπάνιο με ντουσιέρα, μπαλκόνι με θέα στο δάσος, στην πισίνα και στον κάμπο. Πρωινό σε μπουφέ με όλα τα απαραίτητα. Πληρώσαμε 95 ευρώ και επι πλέον 5 ευρώ για τα ξύλα στο τζάκι = 100,00 ευρώ. Το τζάκι έκαιγε όλη νύχτα και περίσσεψαν ξύλα. Η τιμή που μας πρόσφεραν ήταν ίδια με αυτή στο Booking!

Το βράδυ φάγαμε πλούσιες μερίδες νόστιμου φαγητού στο εστιατόριο Τόριζα του Ιλάειρα με ωραία θέα στις πλαγιές, στον κάμπο και στην ανατολή της πανσέληνου. Ελιές, πιπεριές για αρχή, αρκετό ψωμί ψημένο με ελαιόλαδο, σαλάτα Ιλάειρα, κατσικάκι κοκκινιστό με πατάτες τηγανιτές, μεγάλο γεμιστό μπιφτέκι με γραβιέρα και πατάτες τηγανιτές, 0,5 κιλό ( + 0,5 κέρασμα) χύμα καλό τοπικό βιολογικό κόκκινο κρασί, σουφλέ σοκολάτας με παγωτό (κέρασμα). Χωρίς το φιλοδώρημα, πληρώσαμε 15,20 ευρώ το άτομο.

Την Κυριακή 16-02-2014, μετά το καλό πρωινό (μπουφέ σε ωραίο χώρο, με όλα τα απαραίτητα αν και σε μικρές ποσότητες), πήραμε τον χωματόδρομο από την πηγή Μαγγανιάρη προς το καταφύγιο – Κουμουστά. Ο δασικός χωματόδρομος μέχρι τη διασταύρωση προς το καταφύγιο είναι καλός με λίγα περάσματα μέτριας βατότητας. Από τη διασταύρωση και πάνω χειροτερεύει σε μέτριας βατότητας. Πατήσαμε αρκετό παγωμένο χιόνι που μας σταμάτησε 250-300 μέτρα πριν το καταφύγιο. Το αμμουδί από ένα σημείο και μετά, μουλάρωσε. Δεν πήγαινε ούτε μπροστά ούτε δεξιά ούτε αριστερά. Μόνο πίσω, στ’ αυλάκια που είχε ανοίξει. Απορίψαμε τις αλυσίδες με συνοπτικές διαδικασίες, το αράξαμε πιο κάτω και περπατήσαμε – τρόπος του λέγειν με τόσο χιόνι – μέχρι το καταφύγιο στα 1550 μέτρα υψόμετρο. Μας καλωσόρισαν η Μαρίνα η φωτογράφα και η Δήμητρα η σύζυγος του υπευθύνου του καταφυγίου του Ε.Ο.Σ. Σπάρτης που περίμεναν την ομάδα τους που είχε ξεκινήσει την ανάβαση προς τον Προφήτη Ηλία, την κορυφή του Ταΰγετου, στις 6 το πρωί. Μόλις έμαθαν τον λόγο της επίσκεψης, οι χαρούμενες φωνές τους αντιλαλήσαν στις πλαγιές. Η Μαρίνα ανέλαβε τις αναμνηστικές φωτογραφίες, η Δήμητρα μας τράταρε ζεστό τσάϊ του βουνού – μας έδωσε και μιά σακούλα για το σπίτι – μας έφερε το βιβλιο του καταφυγίου να γράψουμε για το σημαντικό γεγονός και μας προσκάλεσε να ξαναβρεθούμε πάλι εκεί στα αψηλά.

Ο χώρος μπροστά από το καταφύγιο προσφέρεται για κατασκήνωση. Θέα και κοντινές διαδρομές για όποιον δεν θέλει να περπατήσει 2,5 ώρες μέχρι την κορυφή.

Χαιρετήσαμε την καλή παρέα και γλυστρίσαμε προσεκτικά προς τα κάτω, στο αραχτό... μουλάρι. Κατεβήκαμε (δεξιά) προς Κουμουστά – πηγή Πενταυλών. Ο μακρύτερος χωματόδρομος που πλησιάζει τους Πενταυλούς, φαίνεται καλύτερος στον χάρτη. Εμείς στρίψαμε αριστερά στην πρώτη διασταύρωση, σε χωματόδρομο μέτριας βατότητας που δεν φαίνεται να χρησιμοποιείται, με πολλά κλαδιά, πέτρες, νεροφαγώματα και αρκετά στρέμματα με καμμένους κορμούς, από τη φωτιά της 1ης Απριλιου 2013. Ωραία η στενή διαδρομή χαμηλά δίπλα στον ορμητικό χείμαρο στο φαράγγι του Ανακώλου κοντά στο μικρό μεσαιωνικό χωριό Κουμουστά. Λίγο πριν την Κουμουστά και μέχρι το Ξηροκάμπι ο δρόμος είναι μεν ασφάλτινος αλλά στενός. Μπερδευτήκαμε και στριμωχτήκαμε, για άλλη μιά φορά, στα στενά του Ξηροκαμπίου μέχρι να βρούμε τον κεντρικό – εθνικό έγραφε η μοναδική ταμπέλα έξω από το χωριό – δρόμο προς Σπάρτη.

Επιστρέψαμε στην Κηφισιά μέσω Τρίπολης και Κόρινθο.

Πληρώσαμε για διόδια – ΟΛΑ διπλά πιά - 2.80 ευρώ στην Αττική οδό, 2.10 Ελευσίνα, 1.80 Ισθμός (νέα), 2.50 Σπαθοβούνι (νέα) και 2.40 Νεστάνη = 11.60 x 2 = 23.20 ευρώ!

Πληρώσαμε για εισιτήρια στον αρχαιολογικό χώρο του Μυστρά 5 ευρώ / άτομο x 2 = 10 ευρώ.

Γεμίσαμε βενζίνη στον Μυστρά και στην Κηφισιά.
Ελίν Μυστρά 31,71 λτρ x 1.640 = 52 ευρώ (232,2 χλμ) 31.71 x 100/232.2 = 13,66 λίτρα / 100 χλμ Κηφισιά - Μυστράς.
Cyclon Κηφισιά 48,93 λτρ x 1.635 = 80,00 ευρώ (340,8 χλμ) 48.93 x 100/340.8 = 14.36 λίτρα βουνό επιστροφή
Μέση κατανάλωση 80,64 x 100/573 = 14,07 λίτρα / 100 χλμ
Σύνολο χλμ 63436 - 62863 = 573 χλμ, 80,64 λτρ, 132,00 ευρώ.

Ο καιρός στην Τόριζα...

Μερικές συντεταγμένες...

Ταΰ01   37° 04.367'N 22° 21.870'E Μυστράς, πάνω χώρος στάθμευσης
Ταΰ02   37° 03.442'N 22° 21.182'E Μυστράς – Ταυγέτη – αρχή χωματόδρομου
Ταΰ03   37° 02.477'N 22° 21.528'E Περγανταίικα
Ταΰ04   37° 01.686'N 22° 22.089'E Διασταύρωση πάνω από Αναβρυτή
Ταΰ05   37° 00.722'N 22° 22.528'E Διασταύρωση πάνω από Σόχα
Ταΰ06   36° 58.522'N 22° 22.872'E Βάρδα
Ταΰ07   36° 57.950'N 22° 22.869'E Τέλος χωματόδρομου αρχή ασφ. προς Πολιάνα-Τόριζα (24χλμ χώμα).
Ταΰ10   36° 57.936'N 22° 24.323'E Ξενοδοχείο Ιλάειρα
Ταΰ21   36° 56.995'N 22° 22.948'E Διασταύρωση προς καταφύγιο
Ταΰ22   36° 57.029'N 22° 22.071'E Καταφύγιο ΕΟΣ

Ταΰ31   36° 51.130'N 22° 23.189'E Αρχή χωματόδρομου μετά την Καστάνια
Ταϋ311 36° 53.577'N 22° 20.862'E ενδιάμεσο σημείο, μικρή διασταύρωση
Ταΰ32   36° 53.250'N 22° 17.759'E Τέλος χωματόδρομου πριν τη Σαϊδόνα (21.72 χλμ)

Ταΰ41   36° 58.298'N 22° 13.863'E Αλτομιρά

Ταΰ51   37° 04.002'N 22° 15.939'E Έξοδος στο τουριστικό περίπτερο Ταυγέτου, στην άσφαλτο προς Λαγκάδα Ταυγέτου – Σπάρτη   62 χλμ